تحصیلات عالی
در دانشگاههای امریکایی
مورد تایید وزارت علوم ایران
 

تحصیل در رشته دندانپزشکی در امریکا

تحصیل در رشته دندانپزشکی در امریکا

Untitled 16

دانشکده‌ی دندانپزشکی در آمریکا در مقطع تحصیلات تکمیلی است و برای گرفتن پذیرش در این مدارس و ورود به آنها ابتدا یک سری تحصیلات مقدماتی لازم است. معمولاً رایج و میسر نیست که افراد از ایران برای ورود مستقیم به دانشکده‌ی دندانپزشکی به عنوان دانشجوی خارجی پذیرش بگیرند. معمولاً دانشجو یا از ابتدا تحصیلات مقدماتی را از آمریکا شروع می‌کند تا به مرحله‌ تقاضای پذیرش در برنامه‌های مخصوص برای گرفتن مدرک برسد و یا این امکان هم هست که اگر از ایران مدرک لیسانس دارید بتوانید انتقال دهید و شرایط دیگر را، که در زیر ذکر می شود، هم مهیا کرده و سپس برای دانشگاه دندانپزشکی تقاضا کنید. در آمریکا حدود 55 دانشکده‌ی دندانپزشکی وجود دارد که برخی خصوصی و برخی دولتی هستند.

الف – نحوه‌ آمادگی و تقاضای پذیرش برای کسانی که می‌خواهند از ابتدا از آمریکا شروع کنند

موارد زیر برای تقاضای پذیرش و ورود به دانشکده‌ی دندانپزشکی لازم است:

  1. داشتنِ مدرک لیسانس – راه‌های متفاوتی برای تحصیل در رشته‌ی دندانپزشکی در آمریکا وجود دارد. معمول‌ترین آن این است که فرد یک مدرک لیسانس در يکی از رشته‌های تجربی از یکی از دانشگاه‌های آمریکا بگيرد و سپس برای رشته‌ی دندانپزشکی اقدام کند. لزوماً احتیاج نیست مدرک لیسانس از همان دانشگاهی باشد که قصد دارید برای رشته‌ی دندانپزشکی آن اقدام کنید. ولی باید در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها در رشته‌های تجربی قوی‌ترند و بیشتر مورد قبول دانشکده‌های دندانپزشکیِ خوب هستند. برای بعضی از دانشکده‌های دندانپزشکی داشتنِ مدرک لیسانس الزامی نیست اما به دلیل رقابتِ زياد، داشتنِ این مدرک (و یا حتی مدارک بالاتر) شانس قبولی را زياد می‌کند. هر چند که رشته‌ی تحصیلی در دوره‌ی لیسانس می‌تواند هر رشته‌ی مورد علاقه‌ی شما باشد ولی بیشتر دانشجو ها در رشته‌های زیست‌شناسی، شیمی و مشابه آن‌ها مدرک می‌گیرند. اگر رشته‌ی لیسانس فرد متفاوت از این‌ها باشد متقاضی می‌بایست درک کافی از دروسی چون زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی داشته باشد (این درس‌ها را اضافه بر درس‌های لازمِ لیسانس خود برداشته باشد.) چراکه این درس‌ها هم در امتحان ورودی گنجانده شده‌اند و هم پیش‌نیاز ورود به رشته‌ی دندانپزشکی هستند. نمره‌های تحصیلی قبلی در اخذ پذیرش نقش مهمی دارد. معمولاً حداقل معدل 3.2 یا 3.3 از 4 برای پذیرش لازم است. برای خیلی از دانشکده‌های خوب که رقابت بیشتری بین متقاضیان وجود دارد معدل 3.5 به بالا مطلوب است. همچنین بهتر است که فرد در دوره‌ی لیسانس خود هر ترم حداقل 12 واحد داشته باشد که نشان دهد توانایی تحمل فشار درسی را دارد.
  2. امتحان Dental Admission Test (DAT) : DAT یک امتحان سراسری در آمریکا است که یکی از فاکتورهای مهم در پذیرفته شدن فرد محسوب می‌شود. این امتحان امروزه کامپیوتری برگزار می‌شود و متقاضی هر زمان که آمادگی داشته باشد می‌تواند این امتحان را در مراکز مشخص‌شده بگذراند و نتیجه را همان روز دریافت کند. نمره‌ی DAT از 30 است و شامل چند بخشِ زیر: علوم طبیعی (زیست‌شناسی، شیمی آلی و معدنی) ریاضیات Quantitative Reasoning و درک مطلب Reading Comprehension و قدرت درک تجسمی Perceptual Ability Test بخش درک مطلب برای کسانی که تسلط کافی روی زبان انگلیسی ندارند مشکل است و نیاز به تمرین بیشتر دارد چون شخص باید در زمان نسبتاً کوتاهی 3 مقاله‌ی بلند را بخواند، درک کند و به سؤال‌های مربوط پاسخ دهد.
  3. Job Shadowing : در آمریکا از شخص متقاضیِ پذیرش ورود به دانشکده‌ی دندانپزشکی انتظار می‌رود که اطلاعات به نسبت کافی از این رشته داشته باشد. این اطلاعات را می‌توان با گذراندنِ یک دوره‌ی حدوداً 40 ساعته در یک مطب دندانپزشکی به عنوان مشاهده‌کننده (Observer) و یا کار موقت به عنوان دستیار (Dental Assistant) به دست آورد.
  4. توصیه‌نامه: حداقل 3 توصیه‌نامه لازم است مثلاً دو توصیه‌نامه از سوی اساتید دروس اختصاصی و یکی هم از یک مشاور مدرسه و یا دکتر دندانپزشکی که تحت نظر او کارآموزی کرده‌اید. توصیه‌نامه‌ها بسیار مهم هستند و بايد از سوی کسانی نوشته شوند که شما را بشناسند و شایستگی و آمادگی شما را برای ورود به دانشکده‌ی دندانپزشکی توصیه کنند. بنابراین از همان ابتدای دوره‌ی لیسانس لازم است که دانشجو با اساتید خود ارتباط خوبی برقرار کرده و خود را به آنها بشناساند.
  5. کارهای فوق برنامه: از موارد مورد توجه دیگر شرکت داشتن در کارهای فوق برنامه است نظیر فعالیت در انجمن‌های مختلف دانشجویی، کارهای داوطلبانه در داخل و یا خارج دانشگاه، تجربه‌ی مدیریتی، کارهای پزوهشی و یا کلاس‌هایی مثل سفال‌گری که در ارتباط با کار با دست‌هاست.
  6. مرام‌نامه (Personal Statement): در مرام‌نامه فرد باید توضیح دهد که چرا رشته‌ی دندانپزشکی را انتخاب کرده است و چه تجربیاتی دارد.
  • زمان اقدام کردن (Apply): دانشجویانی که نمی‌خواهند بین دوره‌ی لیسانس و ورودشان به رشته‌ی دندانپزشکی فاصله بیفتد در تابستان سال سوم دوره‌ی لیسانس خود برای ترم پاییز سال بعد اقدام می‌کنند و حداکثر تا آن موقع هم باید امتحان DAT را بدهند تا نمره‌شان به موقع به مدارس مورد نظر فرستاده شود. معمولا زمان شروع فرستادنِ application اوایل ماه ژوئن است. توصیه می‌شود که متقاضی تا زمان مهلت اخذ مدارک صبر نکند و هر چه زودتر مدارک خود را برای بررسی ارسال کند چراکه ممکن است به رغم داشتن شرایط خوب ظرفیت دانشجوی دانشکده قبلاً توسط سایرین تکمیل شده باشد.

بازگشت